Home | Nieuws | VVB wordt Volley Vlaanderen

VVB wordt Volley Vlaanderen

22/02/2017

De Vlaamse Volleybalbond (VVB) heet sinds vorige vrijdag officieel Volley Vlaanderen. Samen met een nieuwe naam en een nieuw logo stelde de federatie zijn ambitieus beleidsplan tot en met 2020 voor. Van de meerdere focussen springt jeugdsport in het oog.

“We vonden dat de ambitie van een nieuwe beleidsplan aansluit bij een nieuwe naam,’ verduidelijkt Jean-Paul De Buysscher, voorzitter van Volley Vlaanderen. ‘Bovendien was het na 26 jaar tijd om de vernieuwing in onze werking te benadrukken met een nieuwe naam. Na de splitsing van de Belgische bond in twee gewesten in 1977 was onze eerste naam V.I.V., de Vlaamse interprovinciale volleybalbond en sinds 1991 was dat VVB. Vanaf vandaag is het Volley Vlaanderen.”

 

“We zijn niet over een nacht ijs gegaan,” verduidelijkte ondervoorzitter Guy Juwet. “We hebben lang en hard samen met de provincies aan het beleidsplan gewerkt en we zullen dat de komende vier jaren blijven doen via goed bestuur. We blijven alle provincies erbij betrekken en er voor zorgen dat we overal op dezelfde manier gaan volleyballen, zowel bij de jeugd als in de provinciale reeksen. En in de dynamiek van het nieuwe beleid gaan we ook proberen het AIF, de Waalse vleugel, mee te nemen.”

 

“Ons doel met het nieuwe beleidsplan is ambitieus,” aldus algemeen directeur Geert De Dobbeleer. “Wij willen de beste sportfederatie van Vlaanderen zijn en hebben zonder overmoedig te zijn ons beleidsplan daarop afgestemd. We gaan op basis van kwaliteitscriteria jaarlijks 185.000 euro geven aan goedwerkende jeugdclubs. Via initiatieven als smashvolley, volley@school en start2beachvolleyball willen we ons nu al stijgend ledenaantal in 2020 op 62.500 krijgen. En volleybal is populair. In 2010 hadden we 39.970 leden, vandaag zijn dat er 48.259.” Onder de vlag Volley Vlaanderen heroriënteert de bond zich nog meer ten dienste van de clubs. “Via clubrapporten, een vorm doorlichting, gaan we één op één werken met de clubs om hen ondersteuning te geven op elk vlak,” aldus De Dobbeleer.

 

Promotie
“Alle intitiatieven van breedte- en topsport gaan we ook extra in de kijker zetten om het volleybal te promoten. Zo werken we bijvoorbeeld met de provincies aan een plan om de Champions League voor de jeugd in de spotlights te plaatsen,” legt de algemeen directeur uit. “En ook de uithangborden van onze sport, de Yellow Tigers, de Red Dragons en ons nationaal beachteam spelen hier een belangrijke rol. Ze hebben het de afgelopen jaar al uitstekend gedaan, maar nu mikken we er op om met minimum één ploeg op de olympische spelen van 2020 te staan en daar liefst nog top-acht spelen. En zo proberen we de wisselwerking tussen top- en breedtesport constant te stimuleren. Dankzij meer instroom aan de basis kunnen we beter rekruteren en opleiden voor de nationale ploegen en via het succes van onze teams krijgen we meer populariteit bij de basis.”

Volley Vlaanderen maakte bekend dat ze een bod zullen doen voor een gedeelde organisatie voor het EK voor de mannen in 2019.

 

Nieuwe naam, nieuw logo
Met de nieuwe roepnaam volgt er ook een nieuw logo. “We hebben gekozen voor eenvoud en herkenbaarheid in ons logo,” legt De Dobbeleer uit. “Het donkerblauw van het VVB-logo hebben we doorgetrokken naar ons Volley Vlaanderen-logo om de link met het verleden niet te vergeten. Maar met deze nieuwe naam en met het nieuwe logo willen we onze ambities voor de komende jaren in de verf zetten.”

Ook de vijf Vlaamse provinciale bonden stappen mee in het verhaal. Elke provincie schuift zijn vorige naam en vroeger logo opzij. “Zo wordt het Koninklijk Limburgs Volleybal Verbond omgedoopt tot Volley Limburg en het Koninklijk West-Vlaams Volleybalverbond Volley West-Vlaanderen,” verduidelijkt voorzitter De Buysscher. “De provinciale besturen zaten onmiddellijk op dezelfde golflengte.”

 

bron: Top Volley Belgium

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.